Strona główna Wydział Filozoficzny Studia Studia I stopnia i jednolite magisterskie Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa
Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa
Kulturoznawstwo w Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie, to studia o profilu ogólnoakademickim ukierunkowane humanistycznie, w których akcent został położony na wypracowanie profesjonalnego warsztatu pracy, jaki sprawdzi się w różnorodnych instytucjach związanych z szeroko pojętą kulturą. Ich celem jest wykształcenie u studentów zespołu wiedzy, umiejętności zawodowych i kompetencji społecznych, dzięki którym absolwent kulturoznawstwa Uniwersytetu Ignatianum będzie przygotowany do podjęcia starań o pracę w sektorze kultury.
Ścieżki kształcenia:
Absolwenci kulturoznawstwa mają szerokie spektrum możliwości zatrudnienia. Czekają na nich miejsca pracy w samorządowych jednostkach organizacyjnych, prowadzących działalność kulturalną i edukacyjną, takich jak świetlice, domy i centra kultury, agencje koncertowe, muzea, i galerie oraz inne instytucje kultury. Mogą także połączyć swoją karierę zawodową z pracą w instytucjach pozarządowych: stowarzyszeniach i fundacjach, organizacjach pożytku publicznego. Mogą tam pełnić funkcje ekspertów, specjalistów czy event managerów.
W dzisiejszych realiach rynkowych kulturoznawcy mogą także postawić na własny biznes, zakładając agencje interaktywne i firmy szkoleniowe. Przygotowani są również do działalności w obszarze handlu i doradztwa w zakresie dóbr kultury.
W Uniwersytecie Ignatianum istnieje możliwość kształcenia się na popularnym kierunku Turystyka i Rekreacja, prowadzonym w instytucie kulturoznawstwa. Z racji misji i profilu uczelni kierunek daje bardzo rozległą wiedzę i umiejętności w dziedzinach związanych ze zróżnicowaniem społeczno-kulturowym świata.
Ścieżki kształcenia:
Bardzo duża ilość praktyk zawodowych (minimalnie 360 godzin) w połączeniu z ćwiczeniami terenowymi realizowanymi na pięciu semestrach oraz z kilkoma kursami, które również zawierają elementy terenowe i sprawnościowe daje solidne praktyczne podstawy do harmonijnego łączenia wiedzy ogólnej o regionach, zdolności zaprojektowania działalności turystycznej w oparciu o zasoby przyrodnicze i kulturowe regionu oraz jego pozycję gospodarczą, a także uczestniczenie w rynku turystycznym jako jego podmiot. Studia przygotowują do pracy w prywatnych i samorządowych instytucjach i firmach branży turystycznej, m.in. w różnego typu ogólnych i wyspecjalizowanych biurach podróży, firmach obsługujących wirtualnie rynek turystyczny, centrach informacji turystycznej, firmach agroturystycznych oraz świadczących usługi eventowe i rekreacyjne.
Liczne kursy praktyczne rozbudowane o elementy ekonomii i marketingu dają solidne podstawy do założenia i prowadzenia własnej działalności w branży turystycznej, w tym świadczenia usług przewodnika i pilota turystycznego czy posiadania własnego biura podróży.
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna w Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie, to studia o profilu praktycznym ukierunkowane humanistycznie, w których akcent został położony na wypracowanie profesjonalnego warsztatu dziennikarskiego. Ich celem jest wykształcenie u studentów zespołu wiedzy, umiejętności zawodowych i kompetencji społecznych, dzięki którym absolwent dziennikarstwa Uniwerrsytetu Ignatianum będzie przygotowany do wykonywania zawodu dziennikarza.
Ścieżki kształcenia:
Jako absolwent kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna:
- poznasz różne rodzaje dziennikarstwa: m.in. dziennikarstwo polityczne, sportowe, śledcze, kulturalne, gospodarcze
- nauczysz się rozpoznawać fake newsy i odpowiednio na nie reagować, by nie poddać się manipulacji
- poznasz tajniki pracy rzecznika prasowego, np. przedsiębiorstwa, instytucji państwowej, organizacji pozarządowej
- nauczysz się przygotowywać materiały i kampanie PR-owe
- poznasz najważniejsze media polskie i zagraniczne, ich historię i znaczenie na współcześnie funkcjonującym rynku
- zdobędziesz wiedzę w zakresie prawa i etyki dziennikarskiej, umożliwiające sprawne funkcjonowanie w zawodzie
- uzyskasz wiedzę ogólną pozwalającą na rozumienie otaczającego świata i procesów w nim zachodzących oraz na aktywne uczestnictwo w rozmaitych obszarach życia publicznego
- otrzymasz narzędzia, które przygotują cię do działalności w konkurencyjnym środowisku mediów i komunikacji
Możliwa kariera zawodowa:
Jako absolwent możesz podjąć pracę:
- w redakcjach internetowych dowolnych mediów: radia, telewizji, prasy; w portalach internetowych i platformach cyfrowych, ogólnokrajowych i lokalnych
- w agencjach informacyjnych
- w agencjach PR-owych oraz w dziale promocji firm i instytucji
- w sferze komunikacji społecznej, jako rzecznik lub PR manager
- jako doradca do spraw mediów